آزادانه علایق و مهارتهای خود را به اشتراک بگذارید

 

اکنون می خواهم بر خلاف آنچه در بخش فوق گفته شد بگویم که باید در مورد خود رو راست باشید. برخی از افراد با این موضوع راحت نیستند و اگرچه فکر می کنم که به شخصیت آنها مرتبط است اما دلیل اصلی آن این است که درک درستی از "رو راست و آزاد بودن" ندارند. این بدان معنا نیست که شما تمام اسرار زندگی خود را در فضای مجازی قرار دهید- فقط به این معناست که اجازه دهید دیگران بدانند شما که هستید، چه انجام می دهید و چرا، و هدف و آرزویتان چیست.

 

راههای بسیاری برای انجام این کار وجود دارد و توصیه می کنم برخی از آنها را با هم ترکیب نمایید. مطمئناً یک یا دوتای آن ممکن است کافی باشد اما وقتی آنها را با هم ترکیب کرده و بکار می برید فرصت بهتری برای دستیابی به اهداف خود، ملاقات با افراد بیشتر، و انجام سریعتر کارهایتان خواهید داشت.

 

وبسایت یا وبلاگ شخصی برای خود بسازید

 

اگر شما هم تصور می کنید که:

آه، من نمی توانم یک وبسایت بسازم. چه مطلبی باید بر روی آن قرار دهم؟ حتی از کدنویسی چیزی نمی دانم! علاوه بر این ساخت یک وبسایت بسیار گران است.

 

به شما خواهم گفت که من هم مثل شما فکر می کردم. تا بهار سال 2012 وقتی که مقاله توماس فرانک را با عنوان "هدف نهایی ساخت یک وبسایت شخصی/The Ultimate Guide to Building A Personal Website" خواندم این تصور برای من ادامه داشت. مقاله او با هدف دانش آموزان نوشته شده بود چون وبلاگش مشخصا در مورد دانش آموزان بود. اما مثل بسیاری از مقالات دیگر وی، در این مقاله نیز توصیه هایی قرار داشت که برای من و شما هم مفید است.

 

شخصاً عقیده دارم که ورد پرس بهترین سیستم عامل برای ساخت وبسایت شماست و گرچه دانستن چند کد می تواند به شما کمک کند اما شما به هیچ چیزی برای ساخت یک وبسایت شخصیِ ساده نیاز ندارید- شما بعدا هم می توانید نحوه کد نویسی را به طور رایگان بیاموزید. من از وردپرس هم می ترسیدم و واقعاً دلیلش را نمی دانستم و کوهی از شک در مورد آن برای خود ساخته بودم. اما بعد از خواندن مقاله توماس فرانک، دل را بدریا زده و فهمیدم که چقدر ساده و آسان است. اگر شما هم چنین شک و تردیدی دارید توصیه می کنم مقاله وی را خوانده و شروع کنید!

اگر فعلاً نمی خواهید برای دامنه و هاستینگ یک وبسایت پولی خرج کنید، می توانید با وبلاگ شروع کنید. 

 

جایگاه مناسب و بی رقیب خود را در شبکه ها و رسانه های اجتماعی بیابید

 

خب، حالا وبسایت یا وبلاگ خود را درست کردید، حالا از کجا به مخاطبین مناسب خود خبر دهید؟

می توانید به دوستان و خانواده خود در مورد آن بگویید اما آنها افرادی نیستند که واقعاً به نفع شما عمل کنند یا حتی اصلاً اهمیتی بدهند. ممکن است مطالب شما را گاهاً بخوانند چون شما را می شناسند و می خواهند حمایت خود را نشان دهند. اما افرادی نیستند که برای ساخت حضور آنلاین حرفه ای تان به شما کمک نمایند. با این حال، بهتر از هیچ کس هستند. پس تصور نکنید که نباید به آنها بگویید- شاید به مطالب شما علاقمند شوند یا حتی بتوانند به شما کمک نمایند.

 

سوای اعضای خانواده، چگونه می توان جایگاه مناسب و بی رقیب خود را در میان مخاطبین پیدا کرد؟  ابتدا باید جایگاه خود را بشناسید. وبلاگ یا وبسایت شما در مورد چه موضوعی خواهد بود؟ باید روی آن تمرکز کنید، اما اگر علایق دیگری هم دارید، ایجاد وبلاگ یا وبسایت برای آنها نیز ممکن است ایده خوبی باشد، که البته به موضوع علایق شما نیز بستگی دارد. موضوعاتی مثل آشپزی، سفر، سیاست، هنر، عکاسی، فیلم سازی و غیره.

 

بعد از اینکه موضع و جایگاه مناسب خود را یافته و مشخص کردید، شروع به شبکه سازی کنید و افرادی را با علایق مشابه خود بیابید. حرفهای من در مورد آزادانه رفتار کردن و به اشتراک گذاشتن مهارتها و علایق خود را به خاطر دارید؟ اینجاست که بدردتان می خورد. چندین رسانه برای دستیابی به این هدف وجود دارند که برخی از آنها را به شما توصیه می کنم. 

 

لینکدین- یک شبکه کاملاً حرفه ای برای پروفایلهای شغلی و حرفه ای است (نمونه ایرانی: پروفایل)

توئیتر- افرادی با علایق و مهارتهای مشابه خود بیابید

فیسبوک- همه از آن استفاده می کنند، فراموش نکنید که از پستهای حرفه ای خاص به شکل عمومی استفاده کنید (و نمونه های ایرانی: کلوب و فیس نما و ...)

تامبلر- یک سیستم عامل وبلاگ نویسی بسیار اجتماعی، و عالی برای ایجاد یک جامعه (نمونه های ایرانی: بلاگ از موسسه بیان، بلاگفا، میهن بلاگ و ...)

کوورا- با پاسخ دادن به سوالاتی که در حیطه تخصص شماست نام و نشانی برای خود ایجاد کنید

پینترست- عالی برای انواع موضوعات خلاقانه مثل عکاسی، هنر و غیره 

گوگل پلاس- شبکه نسبتاً نوپایی که ساخت جوامع و گروهها را در زمینه موضوعات گوناگون با مخاطبین خاص آغاز کرده است.

 

البته شبکه های زیاد دیگری وجود دارند. به طور مثال، اگر یک نویسنده هستید شاید Goodreads ( یا پلتفرمهای ایرانی کتابخوان) گزینه خوبی باشد یا اگر یک ویدئوساز یا بازیگر هستید شاید یوتیوب یا وایمو، (و نمونه ایرانی : آپارات و ...) را دوست داشته باشید.

 

شاید بدست آوردن مخاطب و یافتن افرادی که بتوانید با آنها تعامل داشته باشید زمان بر باشد اما با استفاده مداوم از این سرویسها و خدمات می توانید راههای جدیدی را برای گنجاندن آنها در زندگی خود یافته و سیستم و سبک خاص خود را خلق کنید. 

 

 

ادامه دارد .....