بعد از بحث در یک کلاس ارتباطات، یک شرکت کننده پیشنهاد داد که یک "فهرست آنچه نباید بگویید" را ایجاد کنم. فکر بسیار خوبی بود. داشتن فهرستی از عباراتی که نباید گفته شود می تواند به افراد کمک کند تا از شر آفات زبانی خود، که اثری منفی بر کارشان می گذارد- به خصوص اگر مرتب از آنها استفاده کنند- خلاص شوند.

فهرست زیر، شش پیشنهاد اصلی من برای "فهرست آنچه نباید بگویید" می باشد. استفاده از این نظرات در کسب و کار (و زندگی) می تواند قدر و قیمت شما در نگاه دیگران را کاهش دهد، تاثیر آنچه می گویید را به حداقل برساند، یا تصویر حرفه ای شما را لکه دار نماید:
 

  1. "می توانم سوالی از شما بپرسم؟" برای سوال پرسیدن نباید اجازه بخواهید؛ فقط سوالتان را بپرسید.
     
  2. "عذر می خواهم که مزاحمتان شدم." چرا مزاحم باشید؟ می توانید بگویید: "ببخشید. یک لحظه وقت دارید؟"
     
  3. "امیدوار بودم بتوانم چند لحظه از وقت ارزشمندتان را بگیرم". همانند مورد بالا. به سادگی می توانید بگویید: "ببخشید. یک لحظه وقت دارید؟"
     
  4. "متشکرم که به حرفایم گوش می دهید." در پایان یک ارائه، باید بگویید، "متشکرم." این عبارت به مخاطب نشان می دهد که ارائه شما تمام شده است. مجبور نیستید بخاطر گوش دادن از مخاطبین خود تشکر کنید. آیا نظرات و افکار شما ارزشمند نبودند؟
     
  5. "با شما صادق خواهم بود." آیا همیشه صادق نیستید؟ نیازی به استفاده از این عبارت ندارید.
     
  6. "داشتم به این فکر می کردم که آیا ...." این عبارت یک روش منفعلانه در پرسیدن یک سوال است یا پشتیبانی یک جمله. شما می توانید این عبارت را حذف کنید و به سادگی سوال خود را بپرسید یا جمله خود را بیان نمایید. بجای "داشتم به این فکر می کردم که تعداد کامپیوتر کافی برای این پروژه در اختیار داریم؟" می توانید بگویید: " آیا تعداد کامپیوتر کافی برای این پروژه در اختیار داریم؟
     

 

منبع: ملزومات اتیکت کسب و کار (باربارا پچر)