آن زن با شانه های افتاده و متمایل به سمت جلو، پشت قوز کرده و نگاه به زمین وارد اتاق شد. تا زمانی که به سمت جایگاهش رفت و با کارکنانش صحبت کرد، هیچ کس نمی دانست او رئیس جدید است، اما از آن لحظه به بعد تمام اعتبار رهبریش را نزد مخاطبینش از دست داد.

یکی از شرکت کنندگان حاضر در یکی از سمینارهای من چنین گفت: "به محض اینکه شما را دیدم که وارد اتاق کنفرانس شدید، فهمیدم سخنگو و مدرس جلسه شما هستید."
 

موقعیتهایی که در بالا به تصویر کشیده شد به اهمیت وضعیت بدنی- صاف و درست ایستادن و نمایش اعتماد به نفس- اشاره داشتند.

وضعیت قرارگیری بدن شما چه چیزی در مورد شما می گوید؟
 

به منظور ایستادن با اعتماد به نفس، پاهای خود را در راستای شانه هایتان قرار دهید، 10 تا 16 سانتیمتر بین پاهای خود فاصله بگذارید. وزن شما باید به طور مساوی بر روی هر دو پایتان تقسیم شود. پاهای خود را ضربدری قرار ندهید یا سر خود را متمایل نکنید. چانه شما باید بالا باشد اما نه خیلی بالا. بدن شما نباید سفت و شق باشد. شانه های شما باید به سمت عقب متمایل باشد اما نه خیلی، و به جز مواقعی که می خواهید از حرکات دست و اشارات در گفتگوی خود استفاده کنید، دستهای خود را در دو طرف بدن قرار دهید.
 

این یک وضعیت بدنی مدعی است. این وضعیت، حالتی است که بیانگر اعتماد به نفس است نه تزلزل. شما در برابر شخصی که با او صحبت می کنید حالت باز و گشاده دارید و ممکن است صرفنظر از میزان قد واقعی، بلند قد نیز به نظر برسید.
 

وضعیت خوب بدن خود را از بازخوردها بفهمید. شروع به نوت برداری از وضعیت سایر افراد کنید- شگفت زده خواهید شد از اینکه می بینید چه تعدادی از افراد به حالت منفعلانه ایستاده اند.
 

زنان به طور خاص تمایل به ایستادن با پاهای ضربدری و دستان تا شده در جلو دارند، یا وزن بدنشان را روی یک سمت از کمر و باسن خود می اندازند. به هر ترتیب، این وضعیت مبنا نیست و بسیار مطیعانه به نظر می رسد. آنها تا حد امکان فضای کمی را اشغال می کنند. مردان نیز ممکن است به حالت منفعلانه بایستند. آنها در این حالت پاهای خود را کنار هم قرار می دهند یا زمانی که با کلیدهای داخل جیب خود بازی می کنند به سمت عقب و جلو تاب می خورند.
 

اگر ارتقا شغلی دلیل کافی برای درست ایستادنتان نیست، شاید خطر دردآور بودن بد ایستادن دلیل خوبی برایتان باشد. در تبلیغی برای یک داروی ضد درد بدون نسخه چنین هشدار داده شد: "قوز نکنید (خمیده نباشید). وضعیت بد قرارگیری بدن ممکن است منجر به سردرد بشود."
 

پیشنهاد کاربردی



آگاهی خود نسبت به نحوه ایستادن صحیح را افزایش دهید. وضعیت بدنی خود در ساعات مختلف روز را چک کرده و وضعیت بدنی سایر افراد را نظاره نمایید. از دوستی بخواهید حالات شما را با یک دوربین ضبط کرده و از آنچه برای تصحیح وضعیت بدنیتان به آن نیاز دارید، نوت برداری کنید. وقتی نمی دانید چه می کنید، تغییر دادن آن امکان ندارد. (بازخورد ویدئویی برای کشف و تصحیح رفتارهای غیر کلامی مختلف، مفید است)
 


 


منبع: ملزومات اتیکت کسب و کار (باربارا پچر)