زمانی که یک زن جوان در حال ترک شرکت بود، رئیسش شروع به دادن کار و تکلیف به او کرد. او چنین جواب داد: "اما امروز عصر دوره آموزشی دارم". رئیس او حرفش را ناشنیده گرفت و به توضیح جزئیات وظایفش ادامه داد. زن جوان که اخیراً در سمینار من با این موضوع شرکت کرده بود- فهمید که رئیسش صدای او را نشنیده است. این بار با صدای بلندتر حرفش را تکرار کرد، "من امروز عصر دوره آموزشی دارم." و رئیسش که تازه متوجه شده بود، چنین پاسخ داد: "اوه، واقعاً؟ پس می تونی این کار رو فردا انجام بدی. کلاس خوبی داشته باشی!"



بسیاری از مردان و زنان، و بویژه زنان، به حد کافی بلند صحبت نمی کنند. و ملایم صحبت کردن یک عمل ظریف غیرکلامی است که بر روی حرفه ای گری شما اثر می گذارد.
 

آیا تا کنون در یک جلسه چیزی گفته اید و هیچ کس جوابتان را نداده است؟ سپس 20 دقیقه بعد، فردی در انتهای میز جلسه دقیقاً همانی را می گوید که شما گفتید- این یعنی آن شخص از این موضوع آگاهی داشته است.
 

به عبارت دیگر، شما با ملایم صحبت کردن باعث می شوید که دیگران به راحتی حرف و نظرات شما را نادیده بگیرند. شما با آنچه که من ذات یا جوهره می خوانمش شنیده نمی شوید. این کیفیت است که تأثیر حرف شما بر دیگران را تضمین می نماید. 

 

نکته تأمل برانگیز


خانمی اخیراً برای درخواست کمک ایمیلی به من ارسال کرد. وی اذعان داشت که بقدری آرام صحبت می کند که سایرین او  را وندی ویسپر –شخصیت یک فیلم که نجوا می کرد- خطاب می کنند.

 


به حد کافی بلند صحبت نکردن می تواند منجر به خطا نیز بشود. یک ارشدی که آرام صحبت می کرد دستوراتی به دو کارمندش داد که شامل عدد می شد. یک کارمند آن را 3 شنید و دیگری 30. تفاوت زیادی است.
 

شما معمولاً می توانید با افزایش صدای خود حضورتان را قدرت بخشید. اما لازم نیست فریاد هم بزنید. این سه پیشنهاد را در مورد صدای خود اجرا کنید تا تصویر حرفه ای شما بخاطر صدایتان خدشه دار نشود:
 

  1. خود را نظاره کنید. اگر با خود گفتید: "اما من که این موضوع رو همون بار اول گفتم!"، احتمال دارد که شما با صدای بلند صحبت نمی کنید.
     
  2. در مورد میزان صدای خود آگاه باشید. قبل از اینکه پیامهای صوتی خود را ارسال کنید به آنها گوش دهید. اگر لازم است دوباره و با صدای بلندتری پیام خود را ضبط کنید.
     
  3. دامنه صوتی خود را بفهمید. افرادی که آرام صحبت می کنند معمولاً اعتقاد دارند که فقط دو گزینه در اختیارشان هست یا آرام صحبت کنند یا با جیغ. هر کسی دامنه صوتی خود را دارد- شما باید دامنه صوتی خود را بفهمید. به آرامی از 1 تا 5 شمرده و با هر عدد صدای خود را افزایش دهید. عدد 1 آرامترین صدای شماست و عدد 5 جیغ زدن شما. اکثر افراد باید تن صدای خود را بین 2.5 تا 3.5 نگه دارند.

 

نکته تامل برانگیز

 

نخست وزیر مارگارت تاچر، که موضوع فیلم زن آهنی در سال  2012 بود، در زمینه سخنوری درسهایی در مورد کم کردن صدای "بسیار زنانه" اش آموخت.

 



 

منبع: ملزومات اتیکت کسب و کار (باربارا پچر)