یکی از تکالیف شرکتی من این بود که ارائه مدیر عامل یک شرکت بزرگ را نظاره کنم و به او بازخورد دهم. در طی مکالمه از او پرسیدم:"چرا عصبی بودید؟"  او از این سوال جا خورد و پرسید: " چطور فهمیدید که من عصبی بودم؟" و من پاسخ دادم که شما تمام مدت سخنرانی خود در حال بازی با یک کش بودید و مخاطبین شما متوجه آن شدند."

بخش مهمی از مهارت زبان بدن، دانستن آن چیزی است که دستان شما می گویند.
 

شما ممکن است به هنگام ارائه یک سخنرانی یا ورود به یک مکالمه نسبت به دستان خود ناآگاه باشید، اما آنها در حال انتقال اطلاعات هستند. مطمئن شوید که پیامی که آنها ارسال می کنند همان چیزی باشد که شما قصدش را دارید.
 

چه در یک مصاحبه شغلی، چه در یک جلسه با یک همکار، و چه در مذاکره با یک فروشنده، این نکات را در ذهن داشته باشید:

  • دستانتان را نزدیک بدن خود نگه دارید. اگر وارد حریم شخصی فرد دیگری شوند ممکن است به نوعی تهاجم تعبیر شوند.
     
  • در برابر میل به پیچاندن مو یا ور رفتن با سکه های داخل جیب خود مقاومت کنید. اگر این فعالیتها را انجام دهید دیگران را عصبی خواهید کرد. همچنین بازی با سر خودکار، چلاندن چیزی، و کشیدن کشهای پول یا مشابه آن، همگی نشان دهنده عصبی بودن فرد هستند. بخاطر داشته باشید که عصبی بودن مسئله ای نیست اما نباید آن را نشان دهید

 

پیشنهاد کاربردی



وقتی صحبت می کنید هیچ چیزی را در دستان خود نگه ندارید. اگر چیزی در دستان شما باشد به راحتی و ناخودآگاه با آن بازی می کنید.
 


  • با کف دست باز به فرد یا چیزی اشاره کنید بطوری که انگشتانتان کنار هم قرار داشته باشند. اگر با انگشت اشاره به کسی اشاره کنید، تهاجمی به نظر می رسد. زنان و مردان هر دو از اشاره استفاده می کنند اما زنان تمایل بیشتری به این کار دارند. اغلب زنان می دانند که وقتی اشاره می کنند کودکانشان نیز همین کار را برای آنها انجام می دهند (بالاخره کودکان پیش دبستانی باید این کار را از کسی یاد گرفته باشند!)
    کوبیدن روی میز نیز حرکت تهاجمی دیگریست که هم مردان و هم زنان در زمانهای مختلف انجامش می دهند، اما مردان تمایل بیشتری به این کار دارند. این کار ممکن است برای سایرین ترسناک باشد، حتی اگر نیت شما تأکید ساده بر روی نکته ای باشد. کلماتی که شما برای صحبت کردن به کار می برید شاید درست باشند اما کوبیدن روی میز جملات شما را تهاجمی می سازد.
     
  • دستان قلاب شده، یا یک دست روی دیگری، می تواند دلالت بر تواضع و احترام و تسلیم باشد. آیا می خواهید چنین پیامی را منتقل کنید؟
     
  • حالت بدن خود را "باز" نگه دارید و بر اشتیاق به گره زدن بازوها روی هم غلبه کنید. بازوان گره خورده شما را تدافعی یا "بسته" نشان می دهند. (این نکته به دستان شما محدود نیست اما مهم است که اهمیت آن را درک کنید)
     
  • دستان خود را به کمر نزنید. این حالت شما را تهاجمی یا متکبر نشان می دهد.
     
  • وقتی فردی در حال صحبت کردن است با ناخنهای خود بازی نکنید یا با انگشت روی میز ضرب نگیرید. این علامت خستگی یا کسلی شما را نشان می دهد و حواس دیگران را پرت می کند.



    منبع: ملزومات اتیکت کسب و کار (باربارا پچر)