نحوه برقراری ارتباط با دیگران عوض شده اما نیاز ما به رفتار محترمانه با دیگران، خیر

 

این روزها، دیدن افرادی که در یک جلسه حضور یافته اما در حال کار کردن با تبلت یا گوشی هوشمند خود هستند، باب شده و دیگر عجیب به نظر نمی رسد. چه چیزی بدتر از این است که فردی تلاش کند با دیگران صحبت کند یا برای آنها سخنرانی کند و هیچ کس به آنچه او می گوید توجیهی ننماید؟

 

این موضوع مدتی پیش برای من هم اتفاق افتاد. برخی از افراد بیشتر علاقه مند به چت کردن با دوستانشان بودند تا گوش دادن به سمینار اتیکت من!

 

در واقع با ترویج تلفنهای همراه، تبلتها، شبکه های اجتماعی، ایمیل و سایر تکنولوژیها، حالت اجتماعی بودن در روابط کاری کمتر از پیش شده است. حتی اگر تمام این تکنولوژی ها ما را قادر به ارتباطات سریع تری سازند، اما موجب منزوی شدن ما از همنوعانمان می شوند. گذشت، آن زمانی که مردم نسبت به ظرافتهای اخلاقی آگاه بودند و اهمیت رفتار درست را می دانستند.

 

امروزه، به ندرت با فردی ارتباط داریم، در نتیجه این قوانین را فراموش می نماییم. اما رفتار هنوز هم اهمیت گذشته را دارد، فقط با یک اسم جدید ظهور کرده است: "اتیکت تکنولوژی (techno-etiquette) که گاهی نتیکت نیز گفته می شود.

 

در اینجا بعضی از این قوانین را خواهیم آورد:

 

1. روابط آنلاین را مثل نامه های تجاری در نظر بگیرید.

زمانی که متن یا ایمیل کاری ارسال می کنید، کلمه به کلمه آن را به شکل حرفه ای بنویسید. از شکلکهای مجازی و فونتها و رنگهای فانتزی پرهیز کنید. یک سلام، نکات کلیدی و امضا با نام خود را در آن قرار دهید. در یک ایمیل، امضای حرفه ای برای خود داشته باشید.

 

2. کوتاه بگویید اما نه تند و بی پرده

 

انتظار می رود در روابط آنلاین گزیده گو باشید، اما بیش از حد کوتاه گفتن ممکن است بی پرده و گستاخانه تعبیر شود. حتی وقتی که به متن یا ایمیل فردی دیگر پاسخ می دهید، با جملات کامل پاسخ خود را بیان کنید و تمام اطلاعات مرتبط را در آن جای دهید تا پاسخ شما را مستقل نشان دهد.

 

پاسخهای کوتاه و تک کلمه ای مثل "بله" ممکن است به عنوان پاسخی بی ادبانه تعبیر شود. البته، اگر آن شخص را بخوبی بشناسید و یک ارتباط کاری راحتی را شکل داده باشید، سبک ارتباطی شما ممکن است متفاوت باشد.

 

3. سریع پاسخ دهید.

درست است که می گویند :"پرنده ای که زود بیدار می شود سریعتر به غذا می رسد (هرکسی زودتر اقدام کند زودتر به نتیجه مطلوب می رسد)." این تنها نکته و مهمترین نکته ای است که شما را از بسیاری از رقبایتان مجزا می سازد. زمانی که ایمیلی دریافت می کنید، همان روز پاسخ مؤدبانه ای برای آن ارسال نمایید.

 

اگر پاسخی ندارید، به هرحال جوابی برای آن ارسال کنید. بگذارید فرستندگان بدانند که در مدت زمانی مشخص به آنها پاسخ خواهید داد.؛ در غیر این صورت ممکن است تصور کنند آنها را ندیده گرفته اید و بروند سراغ دیگری برای دریافت یک پاسخ.

 

4. مراقب گزینه "Reply all" یا ارسال پاسخ برای همه، باشید.

با کنترل لیست توزیع خود پیش از ارسال توسط دکمه Reply all، به حریم شخصی فرستنده احترام بگذارید. در بسیاری از موارد، فرستنده تنها کسی است که به پاسخ نیاز دارد. اگر آن مکاتبه شامل مطالب حساس یا اختصاصی است، شاید بهتر باشد ایمیل جداگانه ای ارسال نمایید. 

 

 

ادامه دارد ....